Yrityksen kansainvälistymisen edellytykset
Toimintaympäristöanalyysi, megatrendit, ennakointi
- Kansainvälisen liiketoiminnan mahdollisuudet ja haasteet
- Globaalit trendit, jotka otettava huomioon kansainvälistymisessä
- Miten menestyä kansainvälisillä markkinoilla
Perusteet strategiselle päätöksenteolle kansainvälistymiseen liittyen
- Syyt miksi yritys on kansainvälistymässä
- Mitä kansainvälistyminen tarkoittaa yritykselle, miten rakentaa/"käynnistää" kansainvälistyminen
- Yritykselle sopivan kansainvälistymismallin valinta
- Tavoitteen naulaaminen kansainvälisen kaupan suhteen, mitä kohti mennään
- Resursointi ja sitoutuminen
Erilaiset kansainvälistymismuodot
- Yritykselle sopivan kansainvälistymismallin valinta: eri vaihtoehtojen läpikäynti mm. suora vienti, vienti jälleenmyyjän kautta, yhteistyöyritys, tytäryhtiö, kv-verkkokauppa jne.